Cesta: Archiv vydání / 2008 / 06 / Počítač pro každého 6/2008 – úvodník


Počítač pro každého 6/2008 – úvodník

Drahoušek zákazník

Vážení čtenáři, výše uvedeným „oslovením“ začíná jeden z řady podvodných e-mailů, které chodí do poštovních schránek českých uživatelů internetu a jejichž počet se začátkem letošního roku výrazně zvýšil. Zmíněná zpráva je označena předmětem „Obnovit se Ted tvuj SERVIS 24 Internetbanking Survey“ a pokračuje textem „Tato is tvuj funkcionár oznámení dle Ceská Sporitelna aby clen urcitý služba dát pozor pod vule být deactivated a odstranit kdyby nedošlo k obnovit se bezprostrední“.

Ani další odstavce nejsou srozumitelnější. Adresát z nich může vyčíst jedině to, že zpráva se nějakým způsobem týká České spořitelny a její služby Servis 24. Jestliže je však adresát tohoto „sdělení“ náhodou klientem zmíněné banky a internetové bankovnictví používá, mohl by poněkud znejistět a na odkaz ve zprávě kliknout. V krajním případě by mohl do nějakého formuláře umístěného na podvržené internetové stránce dokonce zadat přihlašovací údaje ke svému bankovnímu účtu. Na základě takto zmatené zprávy, kterou se kdosi nejspíš pokusil nějakým programem automaticky přeložit z angličtiny do češtiny, něco takového určitě neuděláte, bohužel však existují i „povedenější“ varianty podvodných e-mailů – jen tato banka jich v současné době eviduje téměř dvě desítky. Takové zprávy jsou napsány česky (i když málokdy úplně bez chyb) a mají profesionální úpravu, stejně jako podvržené internetové stránky, jejichž úkolem je sbírat přihlašovací údaje k bankovním účtům důvěřivých obětí.

Rozumně uvažující a poučený uživatel však takovému podvodu naletět nemůže. Uvědomte si, že žádná solidní banka podobným způsobem (tedy prostřednictvím e-mailu) své klienty nežádá, aby touto formou zadávali své přihlašovací údaje nebo je potvrzovali. Nedejte se zmást ani případnými zmínkami o bezpečnostní hrozbě, o nepovedené transakci nebo o možném zneužití vašeho bankovního účtu. Podvodníci vás chtějí navozením stavu tísně vyvést z rovnováhy a tím vás přimět ke zbrklému jednání. Pokud však přesto váháte, zda dotyčná zpráva přece jenom není důležitým vzkazem od vaší banky, zeptejte se na ni přímo tam, nebo zprávu přepošlete na elektronickou adresu zákaznického servisu bankovního ústavu. Rozhodně se neřiďte pokyny v takových zprávách uvedenými.

Za celou redakci vám všem přeji bezpečné užívání internetového bankovnictví a veselé Velikonoce.

Ivan Heisler, šéfredaktor





  • .
  • .

Tvorba www stránek