Cesta: Archiv vydání / Počítač pro každého 20/2008 – úvodník


Počítač pro každého 20/2008 – úvodník

Popovídáme si někdy s počítačem?

Vážení čtenáři, vybraná skupina uživatelů předplacených telefonních služeb českého T-Mobilu má od konce léta možnost testovat zajímavou službu, kterou tato firma uvedla do zkušebního provozu. Po vytočení telefonního čísla (to je číslo zákaznického centra) se ozve hlas virtuální asistentky Týny, která nevybízí k mačkání tlačítek na telefonu, ale k tomu, aby volající řekl, co potřebuje. Komunikace člověka s počítačem tak připomíná běžný telefonický rozhovor a stává se přirozenější, i když má samozřejmě svá omezení a k Rossumovým univerzálním robotům má Týna ještě daleko. Proto vás vždy na začátku upozorní, že hovoříte se strojem.

Na počítač totiž nemá cenu mluvit třeba takto: „Dobrý den přeji, slečno, prosím vás pěkně, já bych se chtěl na něco zeptat. Víte, já bydlím v Jeviněvsi, to je kousek od Horních Beřkovic, a do města to mám daleko. Ale moje sousedka má dceru a ta tam jezdí každý den autem. Minulý týden byla ve vaší prodejně a tam jste jí údajně nabízeli nějakou novou službu.“ Z takového úvodu, kterým byste trpělivého živého operátora pravděpodobně nezaskočili, by si ani kvalitně naprogramovaný a vycvičený automat nevzal víc než poslední dvě slova. Na „normální“ lidský rozhovor nejsou počítače ještě připraveny. Automat hledá ve vaší řeči místa podobná vzorkům řeči, které zná, skládá z nich pravděpodobná slova a ta porovnává se svou vlastní databází klíčových slov. Na základě výskytu rozeznaných výrazů pak s využitím statistických výpočtů odhadne váš požadavek. Ten posléze upřesňuje pomocí dalších dotazů. Se strojem je tedy nutno mluvit stručně a jasně, spíše heslovitě a hlavně k věci. Budete-li Týnu zvát na schůzku, odpoví vám, že vám nerozuměla, protože tento typ požadavku ve své databázi nemá.

Technologie rozpoznávání řeči bohužel zatím není ani zdaleka dokonalá a její úspěšnost závisí na mnoha faktorech (třeba na hlučnosti prostředí, odkud voláte), takže se vám občas může stát, že Týna neporozumí ani žádosti, která do její agendy patří. V takových případech máte vždy možnost dát se (stiskem libovolného tlačítka na telefonu) přepojit do známého hlasového automatu
s tlačítkovou volbou. Další možností je využít přepojení na živého operátora, což vám Týna nabídne nejen tehdy, když vám neporozumí, ale i tehdy, když je váš požadavek takového druhu, že ho nelze vyřešit automaticky.

Dalo by se říci, že začíná věk nového, přirozenějšího způsobu využití počítačů – technologie rozpoznávání řeči pomalu proniká z laboratoří do běžného života. Bude však jistě ještě aspoň pár let trvat, než se s osobním počítačem budeme moci dorozumívat „lidštějšími“ prostředky, než jsou dnes obvyklé klávesnice a myši. Bez myši to jde docela dobře – přečtěte si několik rad a tipů, co si počít s Windows, když přestane fungovat myš. Bez klávesnice to však nejspíš ještě nějakou dobu nepůjde. Používáte-li počítač často (ať v kanceláři píšete dopisy a e-maily nebo vyplňujete tabulky, anebo třeba doma hrajete hry), vyplatí se pořídit si kvalitní a pohodlnou klávesnici. Několik klávesnic různých typů jsme vyzkoušeli – jejich test najdete na straně 10.

Klávesnice však nejsou zdaleka jediným tématem tohoto vydání. Otestovali jsme také tři digitální fotoaparáty, představíme vám program pro výuku obchodní angličtiny, novou verzi bezpečnostního balíku a dobře vybavený notebook, dostupný za rozumnou cenu. Věřím, že využijete také řadu praktických návodů a že se vám budou hodit i některé ze stovky užitečných a zajímavých programů, které jsme vybrali na přiložené cédéčko. Najdete mezi nimi potřebné vybavení pro práci s internetem, soubor textových editorů, kalendáře a organizéry a také několik karetních her.

Přeji vám příjemnou zábavu a pěkné prožití barevného podzimu.
Ivan Heisler, šéfredaktor






Tvorba www stránek